برد مدار چاپی یک ساختار سفت و سخت است که شامل مدارهای الکتریکی است که از سیم های فلزی تعبیه شده به نام traces و مناطق بزرگتر از فلز به نام Plane تشکیل شده است. قطعات الکترونیکی به بالا ، پایین یا هر دو لایه تخته روی پد های فلزی لحیم می شوند. این پدها به مدار برد متصل شده و اجزاء را به هم متصل می کند. این برد ممکن است از یک لایه مدار ، مدار در بالا و پایین یا چند لایه مدار که روی هم چیده شده اند ، تشکیل شده باشد.

هسته برد مدار چاپی با یک ماده مرکزی دی الکتریک با خواص نا رسانایی قوی ساخته شده اند تا قدرت انتقال TRACE تا حد ممکن خالص کرده و سپس در صورت لزوم با لایه های اضافی فلز و دی الکتریک در بین یکدیگر قرار گیرند.  استاندارد مورد استفاده برای  مواد دی الکتریک  مقاوم در برابر شعله از پارچه فایبر گلاس بافته شده و رزین اپوکسی معروف به FR-4 است ، در حالی که قسمت های فلزی و صفحات مدار معمولاً از مس تشکیل شده است.

بردهای  مدار چاپی برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید  مدارهای ساده را در اسباب بازی ها یا کنترلرها پیدا کنید ، در حالی که از برد های پیشرفته در رایانه ها و مخابرات استفاده می شود.

برخی از برد ها با مواد انعطاف پذیر ساخته شده اند و به این ترتیب به آنها امکان می دهد در موارد و محفظه های خاص مورد استفاده قرار گیرند که نیاز به خم شدن به اطراف سایر ویژگی های دستگاه دارد. برخی از تخته ها به دلیل فرکانس های بالایی که دارند ، با مواد تخصصی ساخته می شوند ، در حالی که سایر برد های دارای لایه های سنگین مس در مدارهای پرقدرت مورد استفاده در تابلوهای کنترل صنعتی و سایر کاربردهای مشابه هستند.

برد های سرامیکی برای محیط های خشن مانند سنسورهای زیرزمینی یا محفظه موتور خودرو طراحی میشوند. از این مدارات تخصصی برای حمل و نقل هوایی ، فضایی و نظامی هم میتوان استفاده کرد.