روش ساخت گربر (Gerber) در آلتیوم

گربر چیست؟

اولین سوالی که در مورد روش ساخت گربر (Gerber) وجود دارد این است که اصولا ماهیت این نوع فایل چیست و چه استفادهای دارد و چگونه میتوان این نوع از فایل را از نرم افزار های مختلف CAD استخراج کرد.

انواع گربر

فرمت های مختلفی از برای ساخت گربر (Gerber) وجود دارد که RS254X متداول ترین فرمت مورد استفاده در صنعت برد مدارچاپی (PCB) میباشد.

تولید کنندگان معمولا برای ساخت وتولید برد مدارچاپی ، از گربر (Gerber) استفاده میکنند که در اینجا با روش استخراج آن در  آلتیوم (Altium) آشنا میشویم

روش ساخت گربر (Gerber)

در صنعت الکترونیک نرم افزار های مختلفی جهت ساخت گربر و طراحی و شبیه سازی و ساخت  وجود دارند که در کشور ما عمومی ترین نرم افزاری که در این زمینه استفاده میشود نرم افزار بسیار قدرتمند آلتیوم (Altium) میباشد که ما هم بیشتر در مورد این نرم افزار صحبت خواهیم کرد.

CAD / CAM

اصولاً  نرم افزار های CAD شامل نرم افزار هایی هستند که جهت طراحی استفاده میشود و این نرم افزار ها دارای امکانات بسیار گسترده ای مانند Library های متنوع منطبق بر قطعات تولید شده در کارخانجات مختلف  و انواع ابزار های مورد نیاز در طراحی میباشند.

نرم افزار های CAM شامل نرم افزار هایی میباشد که امکانات بسیار گسترده ای برای ساخت و تولید در صنعت برد مدار چاپی  را دارا میباشند بعضی از این امکانات شامل خروجی های مختلف برای ماشین آلات CNC و فوتوپلاتر های صنعتی و ماشین آلات تست الکتریکال میباشد.

گربر (Gerber)  مسئولیت ارتباط بین این دو نوع از نرم افزار های( CAD(Computer Aided Design  و (CAM (Computer Aided Manufacturing را دارد.

به عبارت دیگر : گربر (Gerber) زبان مشترک بین طراح و تولید کننده میباشد. 

1- از منوی File—->Fabrication outputs —–>Gerber files وارد میشویم

2- درمنوی General تنظیمات را مانند اسلاید دوم تغییر دهید.

3- در منوی Layer توسط کلید Plot Layer و یا به صورت دستی لایه های استفاده شده را روشن کنید وسپس کلید OK را فشار دهید.

4- بعد از این مرحله نرم افزار شروع به پردازش کرده و در دایرکتوری که فایل PCB را Load کرده بودید ،گربر تمام لایه های برد مدار چاپی را به صورت جداگانه کپی میکند و سپس به صورت اتوماتیک در Camtastic که یکی از نرم افزارهای پرقدرت CAM مربوط به شرکت آلتیوم میباشد Load مینماید.

6-در این مرحله گربر تمام لایه ها ساخته شده اند ولی خروجی دیگری که برای ساخت برد مدار چاپی مورد نیاز است برنامه سوراخکاری میباشد که مطابق با اسلاید 5 تا 9 ساخته میشود

  • 1